© 2011 Ing. Roman Fischer
V této práci se zaměřuji na provedení auditu IT služby, která je součástí informačního systému z průmyslově právní oblasti. Služba zajišťuje sběr dat z rejstříků patentových úřadů a předává je informačnímu systému pro další zpracování. Služba, její realizace i provoz byly navrženy dle procesního rámce ITIL V3.
K provedení auditu služby, zhodnocení její kvality i začlenění do celého informačního systém použiji jak procesní rámec ITIL, tak i Cobit. Aby mohly být výsledky jednotlivých metodik lépe hodnoceny, použiji jejich vzájemné mapování.
Jedná se o službu přijímající požadavky na poskytnutí informací o průmyslovém právu. Průmyslové právo je určeno několika atributy, se kterými je vždy zaneseno do rejstříku těchto práv v každé zemi. Jelikož průmyslové právo na mezinárodním poli vychází z mezinárodních dohod o průmyslových právech, obsahují i rejstříky těchto práv v jednotlivých zemích stejné údaje a struktura získávaných dat je tedy zpravidla shodná nebo alespoň velmi podobná.
Služba přijímá požadavek na zjištění informací o průmyslovém právu. Tento požadavek obsahuje určení země, kde má být průmyslové právo zjišťováno, druh průmyslového práva a číslo registrace průmyslového práva. Mezi druhy průmyslových práv rozlišuje služba patent, užitný a průmyslový vzor a ochrannou známku. Každé průmyslové právo je v daném rejstříku vedeno pod unikátním číselným označením. Tyto tři informace jsou dostačující, aby služba mohla jednoznačně v rejstříku dané právo identifikovat a získat o něm podrobné informace. Poté co služba požadované informace získá, předává je v definovaném formátu zpět informačnímu systému, který je dále zpracovává.
Vzhledem k tomu, že každý rejstřík průmyslových práv je veden jinou zemí (jejím patentovým úřadem), nejsou data, která služba potřebuje získat, shodně strukturována a neexistuje ani, vyjma evropského patentového úřadu, jednoznačný způsob jejich publikace. Proto musí být služba individuálně přizpůsobena jednotlivých patentovým úřadům a jejich formátům publikace dat. Některé úřady publikují data alespoň ve vlastních definovaných XML formátech, zato některé úřady používají ke zveřejňování informací ze svých databází výhradně internetové stránky. V takovém případě je služba nucena za použití technologií screen-capturingu a web crawlingu číst data přímo z jejich webů a na základě definovaných pravidel rozpoznávat jejich obsah, aby dokázala data sumarizovat do jednoznačné struktury a formy.
Vzhledem k tomu, že služba byla navržena podle ITIL V3, budu při výběru hodnotících kritérií vycházet z tohoto procesního rámce. ITIL V3 se skládá z pěti klíčových procesů (ponechávám originální názvy): Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operation a Continual Service Improvement. Každý z nich se pak dále dělí na více sub-procesů, které pokrývají vždy dílčí oblast klíčového procesu. Každý ITIL proces má zpravidla následující strukturu, kterou definuje:
Naproti tomu CobiT 4.1 se skládá ze 4 klíčových oblastí (opět ponechávám originální názvy): Plan and Organise, Acquire and Implement, Deliver and Support a Monitor and Evaluate. Každá tato oblast obsahuje definované procesy, které hodnotí využití IT zdrojů (IT Resources) podle definovaných informačních kritérií (Information Criteria).
„Chce-li podnik být schopen reagovat na obchodní požadavky na IT, musí investovat do zdrojů potřebných k vytvoření dostatečné technické způsobilosti (např. ERP systém) pro podporu podnikání (např. zavedení dodavatelského řetězce), což povede k požadovanému výsledku (např. zvýšení tržeb a finanční výhody).“ [2]
Do IT zdrojů řadí CobiT:
Pro hodnocení definuje CobiT sedm kritérií:
Každý CobiT proces je rozdělen do čtyř základních sekcí obsahujících klíčové komponenty, zdroje a kritéria:
Aby mohl být na zhodnocení zkoumané služby použit CobiT 4.1, je potřeba provést mapování ITIL procesů na jednotlivé komponenty CobiT nacházející se v dílčích sekcích.
Při výběru kritérií budu postupovat tak, že nejprve zvolím příslušný proces dle ITIL V3, dle mapy pro vzájemné mapování ITIL a CobiT [1] zvolím příslušnou komponentu CobiT a měřením její metriky zjistím naplnění cíle a provedu vlastní zhodnocení.
Ke zhodnocení kvality služby provedu výběr nejrizikovějších oblastí, které mají zásadní vliv na běh služby, a tyto oblasti podrobím detailní kontrole. Rizika, která na dané oblasti působí, jsou definována svým dopadem a pravděpodobností výskytu. Volím proto oblasti, která tvoří úzká místa služby a chyby v nich vzniklé mají dopad na celkovou funkčnost.
Každou oblast návrhu služby dle ITIL V3 hodnotím z pohledu složek rizika dle IT Assurance Guide [4]: chráněného aktiva, možného poškození, zranitelnosti, ochranných opatření, a pravděpodobnosti výskytu.
Vzhledem k výše uvedenému vynechávám záměrně část Service Strategy. Do této oblasti patří strategické plánování služby, jako jsou procesy definice trhu, určení příležitostí, finanční management, vytvoření nabídky apod. Tyto procesy nejsou z pohledu jediné služby tolik významné, jako její vlastní naplánování a provozování. Chráněným aktivem je informační systém a výpadek dané služby způsobuje nefunkčnost jeho části. Hrozbu tedy tvoří poškození dané služby, výpadky nebo nenaplnění definovaných požadavků na její úroveň. Tyto problémy mají také z pohledu provozu služby nejvyšší pravděpodobnost výskytu. Stejně tak vynechávám Continual Service Improvement zaměřující se na údržbu a zlepšování kvality služby.
Budu se držet jen kritických oblastí, kterými jsou návrh, nasazení a provozování služby, a z těchto oblastí volím podle mě tu nejdůležitější část ITIL V3 a to Service Design.
Z této části volím procesy Service Level Management, Availability Management a IT Service Continuity Management. Tyto procesy jsou nejdůležitější pro návrh služby. Jejich správné provedení zajišťuje řádnou úroveň kvality služby, dostupnost služby a ochranu před výpadkem služby.
Zmíněná služba se skládá z mnoha dílčích procesů. Dále zmiňuji ty nejvýznamnější, které jsou kritické pro chod služby, a uvádím jejich popis a metriku jejich úspěšného provedení.
Přijetí požadavku
Kontrola vstupních údajů
Klasifikace vstupních údajů
Určení cílového rejstříku
Volba dotazu na cílový rejstřík
Dotaz na cílový rejstřík
Přijetí požadavku z cílového rejstříku
Formátování návratové hodnoty
Předání odpovědi na požadavek
Všechny uvedené procesy mají detailně popsaný průběh programovým kódem, vstupy i výstupy mají definovanou strukturu a u všech bylo provedeno testování několika možných způsobů realizace. U všech procesů předpokládáme aktuálně nejrychlejší možný způsob provedení. Jelikož právě rychlost je u nich hlavním měřítkem, můžeme tyto procesy považovat z hlediska vyspělosti určitě za plně řízené (úroveň 4), případně i optimalizované (úroveň 5). Pátou úroveň však nemůžeme určit se 100% jistotou, protože nevíme, zda ještě neexistuje jiný způsob rychlejšího provedení.
Hodnocení provedu tak, že budu postupně mapovat ITIL V3 procesy na CobiT 4.1 a provádět jejich hodnocení podle IT Assurance Guide [4] roadmap. U každého CobiT procesu určím generátor hodnoty a zhodnotím možná rizika i kvalitu ochranných opaření.
Mapuji jen ty procesy, které jsou z hlediska dané služby relevantní. Pokud není některý proces využíván (např. neexistují subdodavatelé, tedy ani smlouvy s nimi), nebude daný proces mapován, ani hodnocen. Taktéž vybírám jen hlavní procesy, které jsou pro danou službu klíčové. Pro snadnou orientaci v mapování ponechávám názvy procesů v originálním znění.
ITIL V3 |
CobiT 4.1 |
SD 4.2.5.1 Designing SLA frameworks |
DS1.1 Service level management framework |
SD 4.2.5.2 Determine, document and agree requirements for new services and produce SLR |
AI2.2 Detailed design DS1.3 Service level agreements |
SD 4.2.5.3 Monitor service performance against SLA |
DS1.5 Monitoring and reporting of service level achievements |
SD 4.2.5.4 Collate, measure and improve customer satisfaction |
PO8.4 Customer focus DS1.6 Review of service level agreements and contracts |
SD 4.2.5.5 Review and revise underpinning agreements and service scope |
DS1.4 operating level agreements DS1.6 Review of service level agreements and contracts |
SD 4.2.5.6 Produce service reports DS1.5 |
DS1.5 Monitoring and reporting of service level achievements |
SD 4.2.5.7 Conduct service reviews and instigate improvements within an overall SIO |
PO8.5 Continuous improvement DS1.5 Monitoring and reporting of service level achievements ME1.4 Performance assessment |
SD 4.2.5.8 Review and revise SLAs, service scope and underpinning agreements and contracts agreements |
DS1.6 Review of service level |
SD 4.2.5.9 Develop contracts and relationships |
PO4.15 Relationships AI5.2 Supplier contract management DS1.1 Service level management framework DS2 Manage third-party services DS2.2 Supplier relationship management |
SD 4.2.5.10 Complaints and compliments |
DS1.5 Monitoring and reporting of service level achievements ME1.2 Definition and collection of monitoring data |
AI2.2 Detailed design
DS1.3 Service level agreements
DS1.5 Monitoring and reporting of service level achievements
DS1.6 Review of service level agreements and contracts agreements
ITIL V3 |
CobiT 4.1 |
SD 4.4.5.1 The reactive activities of availability management |
DS3.4 IT resources availability DS3.5 Monitoring and reporting |
SD 4.4.5.2 The proactive activities of availability management |
DS3.4 IT resources availability DS4.3 Critical IT resources DS4.8 IT services recovery and resumption |
DS3.4 IT resources availability
DS3.5 Monitoring and reporting
DS4.3 Critical IT resources
DS4.8 IT services recovery and resumption
SD 4.5.5.1 Stage 1—Initiation |
PO9.1 IT risk management framework PO9.2 Establishment of risk context DS4.1 IT continuity framework |
SD 4.5.5.2 Stage 2—Requirements and strategy |
PO9.2 Establishment of risk context PO9.3 Event identification PO9.4 Risk assessment AI1.2 Risk analysis report DS4.2 IT continuity plans DS4.9 Offsite backup storage |
SD 4.5.5.3 Stage 3—Implementation (vague match) |
PO9.5 Risk response DS4.2 IT continuity plans DS4.5 Testing of the IT continuity plan DS4.6 IT continuity plan training DS4.7 Distribution of the IT continuity plan DS4.10 Post-resumption review |
SD 4.5.5.4 Stage 4—Ongoing operation |
PO9.6 Maintenance and monitoring of a risk action plan DS4.3 Critical IT resources DS4.4 Maintenance of the IT continuity plan DS4.5 Testing of the IT continuity plan DS4.6 IT continuity plan training DS4.7 Distribution of the IT continuity plan DS4.8 IT services recovery and resumption DS4.10 Post-resumption review |
SD 4.6 Information security management |
DS5.1 Management of IT security |
PO9.3 Event identification
PO9.5 Risk response
DS4.5 Testing of the IT continuity plan
DS5.1 Management of IT security
Každý CobiT proces byl zhodnocen na možná rizika, byly provedeny testy kontrolních cílů a bylo hodnoceno, do jaké míry jsou naplněny. U každého procesu je určen generátor hodnot, tedy ty atributy procesu, které přináší kvalitu. Stejně tak jsem u každého procesu vytyčil hlavní rizikové oblasti, které je potřeba mít na paměti a zahrnout je do kontrolních plánů. Dále uvádím hrubý nástin obsahu závěrečné auditorské zprávy po hodnocení služby pro získávání údajů o průmyslových právech, fungující v rámci komplexního informačního systému v průmyslově právní oblasti.
Kvalitní příprava služby, použití standardů při návrhu i analýze. Krátké reakční časy při komunikaci mezi IT podporou a uživateli služby. Chyby jsou zaznamenávány a ukládány, uživatelé jsou ihned informováni o zprovoznění. Přímá komunikace uživatelů s podporou provozu.
Pro většinu IT zdrojů existuje plán obnovy a jsou dostupné záložní zdroje (jak hardwarové, tak i softwarové). Data jsou 2x zálohována včetně přenosu mimo provozní zařízení. Záloha HW ale není kompletní, některé HW zdroje nejsou zálohovány vůbec nebo nedostatečně (viz doporučení).
Jsou definovány události s negativním dopadem na provoz služby a adekvátní ochranná opatření. Základní negativní dopady lze předvídat a odstranit.
Samotná aplikace je navržena dobře. Její provoz je průběžně monitorován a odchylky od definovaných kritérií provozu jsou zaznamenávány. Vstupy i výstupy jsou vícenásobně kontrolovány.
Kontinuita provozu IT je zajištěna kontrolou dat, aplikací i infrastruktury. V případě výpadku je vše zaznamenáno jen na straně IT a odpovědní pracovníci vedení nejsou zpravidla informováni. IT sekce je příliš autonomní.
Vyspělé řízení bezpečnosti. V organizaci jsou zavedeny, dodržovány a aktualizovány bezpečnostní politiky a jsou pravidelně prováděny průnikové testy. Citlivá data jsou v databázových systémech šifrována, zálohována a bezpečně uložena mimo zařízení. Ačkoliv organizace nemá certifikaci řízení bezpečnosti a ani neprošla bezpečnostním auditem, je její řízení bezpečnosti na vyspělé úrovni. Mnoho prvků řízení bezpečnosti je shodných s ISO 27001 pro ISMS (Information Security Management System).
Úroveň zralosti procesů lze hodnotit podle doporučení IT Assurance Guide [5]. U každého procesu posoudíme následující atributy:
Např. proces DS3.5 Monitoring and reporting lze hodnotit následovně:
Povědomí o procesu a komunikace
Existuje plné porozumění procesu. Organizace zná jeho průběh, vlastníka, ovlivněné subjekty i zdroje. Mezi zúčastněnými stranami probíhá rychlá komunikace za použití standardních komunikačních kanálů (email, telefon).
Politiky, plány a procedury
Proces je zdokumentovaný a opakovatelný. Interní předpisy (především bezpečnostní) jsou v něm zahrnuty, management vede proces v evidenci. Řízení procesu je založeno na standardech (vychází z ITIL V3 Service Design) a jsou zavedeny procedury jeho provádění. Monitorování a reportování je součástí stanovené údržby služby ze strany IT sekce. Existuje odsouhlasený dokument o provádění této procedury.
Nástroje a automatizace
Jsou použity nástroje pro automatické zaznamenávání chyb a výjimek při běhu služby. IT oddělení průběžně sleduje záznamy o chybách. Existuje nedostatek v pravidelném předávání výsledků vedení organizace.
Zkušenosti a odbornost
Příslušní pracovníci dohledu provozu služby jsou vyškoleni a pobíhá jejich pravidelná rekvalifikace v souvislosti s vývojem služby a přidávám nové funkcionality. Pracovníci dohledu nad specifickými technologiemi mají příslušné certifikace znalosti těchto technologií (databáze, aplikační framework apod.).
Odpovědnost
Vlastníkem procesu je odpovědný pracovník monitoringu. Jeho odpovědnost je definována v rámci IT sekce a je vyžadována a kontrolována (kontrola pravidelných reportů, které má na starost). Porovnáním vystavených reportů a záznamů chyb lze dokumentovat chybovost.
Způsob měření dosažení cíle a metriky
Je měřeno a ukládáno množství zaznamenaných chyb a odchylek od vyváženého stavu hlavně na aplikační a datové úrovni služby. Jsou vyhodnocovány požadavky uživatelů na podporu užívání služby. Údaje však nejsou plánovaně a pravidelně předávány odpovědným pracovníkům vedení mimo IT.
Porovnáme-li výše uvedené charakteristiky procesu DS3.5 Monitoring and reporting s maticí úrovní procesu můžeme úroveň zralosti tohoto procesu charakterizovat následujícím grafem.
Lze tedy konstatovat, že daný proces se nachází převážně v úrovni 4 (řízený proces). Naproti tomu některé jeho atributy sklouzávají do nižší úrovně (definovaný proces) a zaslouží si tedy primární pozornost.
Obdobně lze provést hodnocení i ostatních procesů.
Vytvořit SLA s definovanou strukturou. Zavést konzistentní způsob reportování od IT sekce k vedení organizace nebo alespoň k manažerovi služby. Odchycené chyby nevedou ke změnám SLA. Neexistuje plán rozvoje služby. Urychlit přijímání opatření k zajištění kapacity IT zdrojů.
Nedokonalý plán obnovy služby (business recovery plan). Služba má špatně naplánované a provozované záložní plány a plány obnovy provozu po havárii. Chybí záložní aplikační server – obnova tohoto IT zdroje by zabrala neakceptovatelnou dobu.
Není podrobně řízeno riziko. Neexistuje plán reakce na riziko, tyto procesy se aktivují až se vznikem problému, což už je pozdě. Je potřeba zavést prioritizovaný plán zohledňující možné výskyty rizika v IT i byznys oblasti. Je potřeba alespoň rámcově znát zbytkové riziko a připravit reakční procesy k jeho zmírnění.
U služby není rozlišeno mezi IT a byznys kontinuitou a odpovědnost je přenesena především na IT. Je vhodné striktně rozdělit IT a byznys kontinuitu a zavést řízené plány testování zachování provozu jak IT oblasti, tak byznys oblasti samostatně.
IT sekce je příliš autonomní, což vede k zakrývání vzniklých problémů. Incidenty jsou sice včas řešeny, ale nejsou reportovány v sumarizované podobě vedení organizace. To má za následek, že vedení organizace nemá přesnou představu o množství oprav a nemůže efektivně řídit náklady na provoz a údržbu.
1. Mapping of ITIL v3 With COBIT® 4.1, str. 20, 2007 IT Governance Institute, ISBN 978-1-60420-035-5, dostupné z www http://www.isaca.org/Knowledge-Center/Research/ResearchDeliverables/Pages/COBIT-Mapping-Mapping-of-ITIL-V3-With-COBIT-4-11.aspx
2. Mapping of ITIL v3 With COBIT® 4.1, ISACA, str. 12, 2007 IT Governance Institute, ISBN 978-1-60420-035-5, dostupné z www http://www.isaca.org/Knowledge-Center/Research/ResearchDeliverables/Pages/COBIT-Mapping-Mapping-of-ITIL-V3-With-COBIT-4-11.aspx
3. IT Assurance Guide: Using COBIT®, 2007 IT Governance Institute, ISBN 1-933284-74-9, dostupné z www http://www.isaca.org/Knowledge-Center/Research/ResearchDeliverables/Pages/IT-Assurance-Guide-Using-COBIT.aspx
4. Mapping of ITIL v3 With COBIT® 4.1, str. 45, 2007 IT Governance Institute, ISBN 978-1-60420-035-5, dostupné z www http://www.isaca.org/Knowledge-Center/Research/ResearchDeliverables/Pages/COBIT-Mapping-Mapping-of-ITIL-V3-With-COBIT-4-11.aspx
5. IT Assurance Guide: Using COBIT®, str. 29, 2007 IT Governance Institute, ISBN 1-933284-74-9, dostupné z www http://www.isaca.org/Knowledge-Center/Research/ResearchDeliverables/Pages/IT-Assurance-Guide-Using-COBIT.aspx